Bert Maertens: “Luchthaven geeft economie in de regio vleugels”

Bert Maertens ziet in de komst van Belgocontrol naar Kortrijk-Wevelgem een verdere professionalisering. © MPM
Redactie KW

“Het zijn geen gemakkelijke maanden geweest voor de Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem”, erkent Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA). “Maar ik geloof wél volop in de toekomst van de luchthaven.” Bert Maertens antwoordt daarmee op de kritiek van Groen-politicus Bart Caron vorige week op kw.be.

“Na een tegenvallende audit van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart, mochten er vanaf oktober vorig jaar geen zogenaamde IFR-vluchten (Instrument Flight Rules) meer plaatsvinden; enkel vluchten op zicht waren nog toegestaan. Gelukkig voor de luchthaven was de winter zacht en bleef het voorjaar ook meestal zonnig en droog. Al bij al bleef de hinder voor de toestellen die op Wevelgem hun thuisbasis hebben dus nog relatief beperkt“, stelt Bert Maertens. “Maar de situatie was niet van dien aard om nog veel buitenlandse toestellen naar Wevelgem te krijgen. Tot vorige week.”

“Op vrijdag 14 juli kwam minister Ben Weyts (N-VA) immers met een oplossing op de proppen. De Vlaamse Regering zal jaarlijks 1,7 miljoen euro bijdragen om de luchthaven vers bloed te geven. Door die Vlaamse steun kan Belgocontrol, dat wel over de nodige meteo- en GPS-installaties, gekwalificeerd personeel en gecertificeerde apparatuur beschikt, ook aan de slag op de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem. Belgocontrol investeert 1,2 miljoen euro en staat voortaan in voor de technische installaties, gecertificeerde medewerkers, meteopersoneelsleden en de uitbouw van de satellietnavigatie. De luchthaven kan daardoor vanaf dit najaar opnieuw 100 procent operationeel zijn.”

“Wél meerwaarde”

Mijn immer vriendelijke collega-volksvertegenwoordiger Bart Caron (Groen), zelf een Kortrijkzaan, vindt dit allemaal maar niets, zo liet hij deze week duidelijk verstaan op zijn blog en in de pers. De luchthaven zou slecht beheerd worden. De steun vanuit Vlaanderen zou veel te hoog zijn en aantonen dat de luchthaven een bodemloze put is. De meerwaarde van de luchthaven voor de regio, Zuid-West-Vlaanderen, wordt er openlijk in vraag gesteld.”

“Wel, beste Bart en alle critici voor de luchthaven Kortrijk-Wevelgem: wat mij betreft is die meerwaarde er zeker wél. Voor de regio Zuid-West-Vlaanderen, maar ook voor Vlaanderen in zijn totaliteit.”

Bert Maertens:

“De toegevoegde economische waarde bedraagt jaarlijks 9 à 10 miljoen euro” – Bert Maertens (N-VA)

Maertens zet ter staving wat cijfers op een rijtje. “In 2016 werden er op de luchthaven Kortrijk-Wevelgem 36.000 vliegtuigbewegingen geregistreerd. Ter vergelijking: op de luchthaven van Oostende waren dat er “slechts” 24.000. In Deurne, toch de luchthaven van de grootste stad met het grootste economisch weefsel van Vlaanderen, waren het er 41.000, nauwelijks meer dan in het Texas van Vlaanderen. Van de 36.000 bewegingen op Kortrijk-Wevelgem waren er 4.000 voor zakelijke en commerciële doeleinden. De luchthaven is dan ook gekend als zakenluchthaven, centraal gelegen in het met ondernemingen bezaaide Zuid-West-Vlaanderen, op een boogscheut van creatief centrum Kortrijk en vlakbij de autosnelwegen E17 en E403.”

“De luchthaven is echter lang niet alleen interessant voor business. Liefst 32.000 vliegtuigbewegingen waren voor trainingsdoeleinden of recreatief. Dat de luchthaven een vermaard opleidingscentrum voor toekomstige piloten is, is wellicht een minder gekend aspect ervan, maar wel één waar we best trots op mogen zijn. En vergeten we ook niet dat er jaarlijkse gemiddeld 75 medische vluchten plaatsvinden vanop Kortrijk-Wevelgem. Dringende medische vluchten die ongetwijfeld verschillende levens redden.”

“Volste vertrouwen”

De toegevoegde economische waarde van de luchthaven bedraagt volgens het parlementslid 9 à 10 miljoen euro per jaar. “De directe tewerkstelling op en rond de luchthaven is goed voor 130 voltijdse banen. Indirect komen er nog eens 160 jobs bij. Rondom de luchthaven heeft zich een grote hoogtechnologische bedrijvigheid ontwikkeld, met ondernemingen die blijkbaar wél voldoende in de luchthaven geloven om er zelf in te investeren. Denken we maar Luxaviation Belgium, dat onlangs een nieuwe loods van 4.000 m2 in gebruik nam, een investering van maar liefst 4 miljoen euro. Hoezo, de luchthaven kent geen meerwaarde?”

“Zijn er dan geen problemen of uitdagingen? Natuurlijk zijn die er. En we mogen er allerminst de ogen voor sluiten. Ik heb er echter het volste vertrouwen in dat met de komst van Belgocontrol de problemen met de certificering van de baan zijn. Samen met de aanstelling van een nieuwe gedelegeerd bestuurder en het aannemen van een nieuwe beheersstructuur, moet dit zorgen voor een verdere professionalisering van de luchthaven”, zegt hij nog. “Laat de luchthaven Kortrijk-Wevelgem zich dan maar focussen op de uitrol van nieuwe technologieën en zichzelf op een plaats hijsen tussen de grote innovators van onze economisch bloeiende en bruisende, creatieve regio.”

“Dat is een toekomst voor de luchthaven Kortrijk-Wevelgem waar ik wél in geloof“, besluit Maertens.

Lees het interview dat kw.be met Bart Caron had hier even na.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier