“Tegenwoordig zijn daguitstapjes voorbehouden voor plaatsen die scoren op Instagram”

© Hollandse Hoogte / Erik van 't Woud
Mieke Verhelle
Mieke Verhelle Chef Nieuws Online

Ik ben wellicht een van de weinige Vlamingen die nog nooit een voet binnen in een Ikea-winkel zette. Alhoewel de smeuïge verhalen van een collega mij wel benieuwd maken naar de Zweedse gehaktballetjes die ze er serveren.

Het is nochtans de perfecte winkel waarin ik mezelf zie verdwalen en met meer naar huis kom dan ik eigenlijk nodig had. Er zijn echter genoeg meubelwinkels in de streek waar ik altijd mijn goesting vind en waar ze op den duur mijn smaak kennen.

De koerswijziging van Ikea toont duidelijk aan dat de logge overheidsadministratie in schril contrast staat met de snel veranderende maatschappij. Vier jaar geleden was er nog behoefte aan gigantische winkels die garant stonden voor een namiddagvullende uitstap. Tegenwoordig zijn de daguitstapjes voorbehouden voor plaatsen of evenementen die scoren op Instagram of Facebook. We shoppen dan tussendoor wel in de virtuele wereld.

Kunnen webshops onze stadskernen versterken ?

Het is de vraag of deze koerswijziging een kentering inluidt die onze steden weer sterker kan maken. Nog niet zo gek lang geleden trokken veel ketens naar de rand van de stad om er grotere winkels neer te poten. Kortrijk reikt de hand naar Ikea voor de komst van een kleinere stadswinkel waar onze virtuele aankopen dan afgehaald kunnen worden. Deze week startte webshop Momo met de renovatie van een historisch pand in de Kortrijkse binnenstad. Het is een virtuele interieurwinkel voor kinderen die een uitvalsbasis in de stad wil, maar de webshop blijft centraal staan.

Momenteel is e-commerce een van de voornaamste oorzaken die aangehaald wordt voor de leegstand in onze stadscentra. Nochtans is iedereen ervan overtuigd dat het webshoppen onlosmakelijk verbonden is met de toekomst van onze economie. We kunnen het dus maar beter omarmen en er ons voordeel trachten uit te slaan. Denk aan StoreSquare. Straks versterken die webshops weer onze stadskernen. Niet met de klassieke winkels, maar met shoppingconcepten die op hun beurt weer ‘instagrammable’ zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier