Dom Pérignon sleept Knokse kunstenaar voor de rechter

© MM
Redactie KW

Een jonge kunstenaar uit Knokke is voor de rechter gesleept door het internationaal vermaarde champagnemerk Dom Pérignon. De Fransen willen dat Cédric Peers (33) stopt met verwijzingen naar de champagnefles en het beroemde schildje in zijn kunst te verwerken.

De jonge kunstenaar is al van kleinsaf bezig met kunst en verwerkt in zijn schilderijen vooral het thema marketing. De man heeft klanten in gans Europa en de Verenigde Staten. Zijn werken hangen momenteel op exposities in Monaco, Saint-Tropez en in het casino van Knokke. Hij verwijst vaak naar grote merken zoals Chanel, Louis Vuitton en dus ook Dom Pérignon. Sinds 2015 maakt hij kunstwerken met verwijzingen naar de beroemde champagnefles en hun kenmerkende logo: een schildje met dubbele boog bovenaan. Maar toen hij in 2015 ook een T-shirt en trui op de markt bracht met zijn creatie schoten de Fransen in een colère. Sinds augustus 2016 sturen ze Cedric aangetekende brieven met het beleefde verzoek onmiddellijk te stoppen met zijn creaties, zonder resultaat.

Vergissing

Nu stelde Dom Pérignon een rechtszaak in bij de burgerlijke rechtbank. Ze willen vooral dat de kunstenaar onmiddellijk stopt met T-shirts en truien te verkopen waarop zijn kunstwerken te zien zijn en waarop het logo en de naam Dom Pérignon prijkt. Zolang de kunstenaar het logo enkel verwerkt in kunst is er geen probleem, maar als hij het commercieel wil exploiteren, zoals bij de verkoop van kleding, schendt hij volgens het champagnemerk hun rechten. De zaak is nu aanhangig gemaakt bij de Brusselse burgerlijke rechtbank. In eerste instantie willen beide partijen nog steeds een vergelijk vinden. “Ik ben ervan overtuigd dat het om een vergissing gaat van de multinational”, maakt Cédric zich sterk.

(MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier