“Met een vals gevoel van veiligheid de baan op”

© Getty Images/iStockphoto
Chris Vanhee
Chris Vanhee Expert verkeersveiligheid

Chris Vanhee moest aan Comical Ali denken toen hij minister Weyts op televisie hoorde beweren dat een slipcursus een vals gevoel van veiligheid geeft…

Herinnert u zich ‘Comical Ali’ nog? Mohammed Saïd al-Sahaf was Iraaks minister van informatie in het regime van Saddam Hoessein. Hij maakte zichzelf onsterfelijk belachelijk door – met een uitgestreken gezicht – te verklaren dat de Iraakse strijd voorspoedig verliep, terwijl je de Amerikaanse tanks bijna kon horen op de achtergrond en net niet in beeld zag verschijnen.

Jonge bestuurders duidelijk maken dat de rijopleiding nooit stopt. En al zeker niet bij het behalen van het rijbewijs

Toen ik vrijdagavond minister van mobiliteit Ben Weyts op tv hoorde verklaren dat een slipcursus jonge autobestuurders een ‘vals gevoel van veiligheid‘ zou geven, moest ik aan Comical Ali terugdenken. De brandweermannen die de brokstukken na een zoveelste kettingbotsing op de E40 opruimden, waren nog maar net uit beeld verdwenen. Dergelijke verklaringen tonen aan dat je, als bevoegde minister, ofwel slecht wordt geïnformeerd ofwel totaal geen voeling hebt met wat zich écht op het terrein afspeelt, of beiden.

Uit een onderzoek van Touring blijkt dat heel wat automobilisten niet goed kunnen rijden bij slecht weer. Wie regelmatig de baan op moet, weet hoe lang de files zijn en hoe druk bezet de pechstrook is in zo’n weersomstandigheden. Een (anti)slip- of rijvaardigheidscursus gaat veel verder dan het leren beheersen van je voertuig. Het is een actieve training met de nadruk op het voorkomen van ongevallen. Recent onderzoek toont dan ook aan dat meer dan 80% van de deelnemers aangeeft, na afloop van de cursus, voorzichtiger te rijden, meer afstand te houden en zijn of haar snelheid aan te passen aan de omstandigheden.

Wie intussen wel met een vals gevoel van veiligheid de weg wordt opgestuurd, is de nieuwe lichting autobestuurders. Die wordt namelijk voorgelogen dat de rijopleiding verbeterd is. Of de slaagkansen verminderen nu het theoretische examen iets moeilijker wordt en nu de parkeermanoeuvers opnieuw werden ingevoerd, zal nog moeten blijken. Maar je mag een strenger examen niet verwarren met een betere opleiding, voor zover er al sprake is van een ‘opleiding’.

Een rijvaardigheidscursus gaat veel verder dan het leren beheersen van je voertuig

De media-aandacht die wordt gegeven aan het communautaire gehakketak leidt de aandacht immers af van de werkelijke inhoud. Behalve het feit dat je als begeleider niet langer vrijblijvend iemand mag leren rijden, is er fundamenteel weinig gewijzigd. En of het een goed idee is om een kandidaat-begeleider, na een spoedcursus van een halve dag, in de waan te laten dat hij/zij over evenveel competenties beschikt als een ervaren rijschoollesgever, is ook nog maar de vraag. Als vals gevoel van veiligheid kan dit tellen.

Volgens minister Weyts krijgen de nieuwe bestuurders, dankzij het verlengen van de ‘oefenperiode’, langer de kans om te trainen in wisselende weersomstandigheden. Flauwekul natuurlijk. De enige garantie die je met deze maatregel hebt, is dat mensen enkele maanden langer moeten wachten om hun examen af te leggen. Het aantal oefenkilometers, noch de weersomstandigheden kunnen of moeten immers gecontroleerd of geregistreerd worden. En na het geslaagde examen volgt het grootste ‘vals gevoel van veiligheid’, met de uitreiking van het rijbewijs, het ‘bewijs‘ dat je kan rijden.

Het decreet om nieuwe bestuurders na enkele maanden terug naar de rijschool te sturen, is klaar. Hoe het zal worden ingevuld, daarover bestaat nog heel veel onduidelijkheid, maar dat kan helaas over de volledige hervorming van de rijopleiding worden gezegd. Ben ik een voorstander om in deze fase een slipcursus te verplichten? Helemaal niet.

Ik pleit er wel voor om in de terugkomfase van de rijopleiding een waaier aan kwalitatieve opleidingen aan te bieden. Laat de mensen kiezen en dring hen niks op. Zoals de kaarten nu op tafel liggen, zal er gekozen worden voor een formule van de grootste gemene deler. Een mossel-noch-vis-opleiding, waar niemand iets aan heeft.

Door nieuwe bestuurders te charmeren met goeie trainingen, waarvan het nut écht doordringt, zal je deze lichting chauffeurs veel makkelijker overtuigen om ook nadien te blijven investeren in rijopleiding. Want finaal moet dit het uiteindelijke doel zijn: jonge bestuurders duidelijk maken dat de rijopleiding nooit stopt, en al zeker niet bij het behalen van het rijbewijs.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier