Nieuwe Steenbruggebruggen moeten Brugse mobiliteitsknoop ontwarren

Deze schetst toont hoe de situatie er in de toekomst zou kunnen uitzien. © GF
Redactie KW

De verouderde Steenbruggebrug over het kanaal Gent-Oostende in Brugge wordt vervangen door twee gloednieuwe bruggen: een vaste, hoge brug voor het wegverkeer en een beweegbare, vlakke brug voor fietsers en voetgangers. “We gaan 10,5 miljoen euro investeren in een structurele oplossing voor de huidige problemen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

De sterk verouderde Steenbruggebrug is een van de grootste knelpunten voor de mobiliteit in de zuidelijke rand van Brugge. De beperkte doorvaarbreedte en het feit dat de brug gelegen is vlakbij een moeilijke bocht zorgen ervoor dat de Steenbruggebrug een flessenhals is voor de scheepvaart op het kanaal Gent-Oostende. De ophaalbrug ligt bovendien pal op de belangrijke verbindingsweg tussen Brugge en Oostkamp: het wegverkeer moet bij elke doorvaart lam gelegd worden. De kruispunten met aansluitende wegen zijn ook nog eens complex en onveilig.

Auto’s moeten niet meer stoppen

Er wordt nu gekozen voor een oplossing die de doorstroming fors verbetert voor het verkeer op de weg én het verkeer op de waterweg. De bestaande Steenbruggebrug met gemengd verkeer zal plaats maken voor twee nieuwe bruggen. In de zone vanaf de huidige brug tot 200 meter ten noorden komt een vaste, hoge brug voor het autoverkeer. Het autoverkeer zal dus niet meer moeten stoppen voor het scheepvaartverkeer. In de zone vanaf 200 meter ten noorden tot 200 meter ten zuiden van de bestaande brug komt een vlakke, beweegbare fiets- en voetgangersbrug.

“Zo kunnen we nog meer transporteurs verleiden om te kiezen voor de waterweg” – minister Ben Weyts

“De nieuwe bruggen maken het verkeer vlotter en veiliger voor iedereen, op de weg én op het water”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Zonder hinder voor het wegverkeer ontstaat er zo een betere binnenvaartverbinding tussen de havens van Oostende en Zeebrugge en het binnenland. Zo kunnen we nog meer transporteurs verleiden om te kiezen voor de waterweg. Elke vracht die over het water kan gaan, is een vrachtwagen minder op de weg”.

Informatiemarkt

De waterwegbeheerder zal het voorkeursalternatief nu verder uitwerken. Er wordt ook een milieueffectenrapport opgemaakt en alle technische informatie wordt in kaart gebracht. Het definitieve ontwerp zal medio 2019 klaar zijn. Daarna worden de vergunningen aangevraagd en wordt een aannemer aangesteld. De Vlaamse Overheid zal de kosten – die geraamd worden op 10,5 miljoen euro – zelf financieren. De Bruggelingen worden verder betrokken bij de uitwerking. Er komt een informatiemarkt om het voorkeursalternatief uitgebreid voor te stellen. Geïnteresseerden zullen de kans krijgen om mee na te denken over het ontwerp van de nieuwe bruggen. “De keuze voor de hoge brug is een verademing voor iedereen die dagelijks de Steenbruggebrug moet passeren“, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon. “Ik hoop dat de eerste steen snel in de grond zal gaan.”

“Het stadsbestuur heeft er steeds op gehamerd dat het comfort en de veiligheid van de zwakke bij de aanleg van deze brug een absolute prioriteit moest zijn”, aldus burgemeester Renaat Landuyt. “Het doet ons enorm veel plezier dat deze voorwaarde bij de Vlaamse Regering niet in dovemansoren is gevallen en dat extra aandacht werd besteed aan fietsers. Deze beslissing is belangrijk voor het verkeer op het water en de weg. Goed voor alle burgers en goed voor de haven en de economie.”

Pol Van Van Den Driessche: “Ook een uitstekende zaak voor de scholen”

Pol Van Den Driessche, lijsttrekker voor N-VA bij de komende gemeenteraadsverkiezingen, reageert tevreden op het nieuws. “Ik ben bijzonder verheugd dat onze minister de knoop heeft doorgehakt, waardoor er binnen afzienbare tijd een einde zal komen aan een van de zwaarste verkeersproblemen in Brugge. Dat er ook echt werd en zal worden geluisterd naar de vragen en verzuchtingen van de mensen die in deze buurt wonen en leven, maakt mij als voormalig inwoner van Steenbrugge nog gelukkiger. Niet enkel het autoverkeer zal vlotter naar Brugge kunnen rijden. Ook de vele fietsers en voetgangers die het kanaal over moeten, zullen dat op een veilige én prettige manier kunnen doen. Dat is tegelijk een uitstekende zaak voor de nabijgelegen school en de leden van de verenigingen die in deze buurt actief zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier