Redactie KW

Op maandagvoormiddag 15 oktober vertrokken we met een 40-tal enthousiastelingen met de bus richting Frankrijk voor een riviercruise op de Seine. Onder de bekwame begeleiding van onze gids Kelly kon iedereen genieten van een zorgeloze en fijne reis richting Frankrijk.

IN BEELD KW-lezers met cruise rond Frankrijk

In Kortrijk stapten de laatste 10 mensen op en vertrokken we vol goesting richting Honfleur, waar we al de eerste nacht zouden doorbrengen op onze thuis voor de komende week, de MS Renoir. Eens aangekomen in Honfleur werden we hartelijk verwelkomd door het personeel van de MS Renoir. Na een gezellige eerste babbel bij de welkomstcocktail konden we vrijwel direct aan tafel voor de eerste van vele heerlijke maaltijden.

Na de maaltijd werden we verrast door mensen van de lokale Franse folklore groep, die voor ons een mooie dansshow opvoerden in typische klederdracht van destijds. Na hun optreden werden we opgeroepen om zelf ook deel te nemen aan de folklore dans.

Dag twee: Een wandeling in Honfleur

Op de tweede dag stond er een begeleide wandeling door het pittoreske Honfleur op het programma, een stad in typisch Normandische stijl die iedereen kon charmeren. In enkele uurtjes kon onze zeer bekwame gids ons heel wat bijbrengen over de historische stad. De stad staat bekend voor zijn kleurrijke haven, die zogezegd het perfecte licht heeft om te schilderen. Zo hebben verschillende bekende schilders zoals Boudin, Courbin en Monet al taferelen vastgelegd in Honfleur.

Na de lunch op de boot stapten we met een deel van de groep op de bus richting Le Breuil-en-Auge waar we een Calvados distilleerderij bezochten. Tijdens de busrit kregen we van onze gids uitleg over Normandië en de typische streekproducten en kenmerken van de streek. Eens toegekomen bij Chateau du Breuil kregen we een uitgebreide uitleg over het distileer proces van Calvados, gevolgd door een rondleiding op het domein en een proeving. Iedereen kreeg de mogelijkheid om een aandenken of een geschenk te kopen voor het thuisfront en de flessen calvados gingen vlot over de toog. Na de rondleiding reden we met de bus verder, waar de MS Renoir ondertussen toegekomen was in Caudebec-en-Caux, waar we verwelkomd werden met een drankje, net op tijd om ons op te frissen voor het avondmaal.

Dag drie: Twee abdijbezoeken

Op woensdag ochtend trokken we na het ontbijt er voor dag en dauw op uit, met als doel het bezoeken van twee abdijen in de streek.

De eerste abdij die we bezochten op woensdagochtend waren de ruïnes van de abdij van Jumièges, wat een van de oudste Benedictijnse kloosters was in Normandië. Daarna brachten we een bezoek aan de abdij van Saint Wandrille, waar er tot op de dag van vandaag nog steeds Benedictijnse monniken wonen en leven.

REPORTAGE Reis door Frankrijk met KW

Na een voormiddag van culturele en spirituele verrijking reden we verder richting Duclair, waar we weer aan boord gingen voor een heerlijk middagbuffet. We zetten onze afvaart van de Seine verder richting onze volgende stop, de hoofdstad van Normandië, prachtige Rouen. Eens toegekomen waren we vrij om even te relaxen op de boot, of op eigen houtje een bezoekje te brengen aan Rouen.

Na het diner had de volledige crew een entertainende show voor ons in petto. Ze animeerden ons de volledige avond met dans, muziek en humoristische acts. Een heel leuke show waarna veel mensen zelf aan het dansen sloegen.

Dag vier: Een wandeling in Rouen

Donderdag, de vierde dag vertoefden we in de voormiddag nog in Rouen, waar een begeleidde wandeling gepland stond in het centrum van de stad. We kregen uitleg over hoe de historische stad in het verleden grote veranderingen heeft meegemaakt, zonder eigenlijk veel van zijn authentieke karakter te verliezen. Ook de Kathedraal van de Notre-Dame, een architecturaal meesterwerk, was zeker de moeite om even te bezoeken.

Dag vijf: Parijs

Tegen vrijdagmiddag kwamen we tijdens de lunch toe in Parijs, waar we vrij snel ontscheepten voor ons eerste bezoek in de lichtstad, namelijk le Château de Versailles. Het impressionante kasteel, waar vanaf de 17e eeuw heel wat kleurrijke Franse figuren hun intrek namen, waaronder ook Louis XIV, le Roi-Soleil.

Die avond stond er nog een rondvaart doorheen Parijs op het programma, we gingen van Grenelle richting Bercy en konden zelf ontdekken wat er bedoeld wordt met Parijs, ‘de lichtstad’.

REPORTAGE Reis door Frankrijk met KW

De laatste volledige dag van onze mooie reis werd doorgebracht in Parijs. In de voormiddag deden we met de bus een rondrit door de stad, met de enige Vlaamse gids in Parijs die ons heel wat interessante weetjes kon vertellen. Na een zonovergoten vrije namiddag in de stad was het helaas al tijd voor het laatste avondmaal.

De chef en zijn team hadden een fantastisch diner klaargemaakt als afsluit van de reis en de volgende dag was het helaas al tijd om te ontschepen en huiswaarts te keren.

We konden de afgelopen 6 dagen absoluut niet klagen, we hadden goed gegeten en gedronken. Maar konden ook genieten van het goede gezelschap, cultuur en de zonovergoten dagen. Kortom een geslaagde reis die zeker voor herhaling vatbaar is.

Een

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier