Comité P op bezoek in Oostende: “Cellen scheepvaartpolitie moeten aangepast worden”

© DJ
Redactie KW

Uit een onderzoek van comité P in het kader van een mogelijke ferrylijn (en de mogelijke toestroom van transmigranten) in Oostende blijkt dat infrastructurele aanpassingen bij de scheepvaartpolitie noodzakelijk zijn. “Om een menswaardige opsluiting te verzekeren”, klinkt het.

Onderzoekers van het Comité P brachten een bezoek aan de afdeling Administratieve en Gerechtelijke Afhandeling van de scheepvaartpolitie Kust/Oostende. Aanleiding van het onderzoek was de ‘nakende ingebruikname van een ferrylijn tussen de havens van Oostende en Ramsgate’. Onder andere het cellencomplex werd aan een grondige inspectie onderworpen.

De conclusie van de onderzoekers: infrastructurele aanpassingen zijn noodzakelijk om een menswaardige opsluiting van transmigranten te kunnen verzekeren. “De collectieve cel voldoet niet aan de veiligheidsvoorschriften en werd door de preventieadviseur van de federale politie West-Vlaanderen afgekeurd wegens de aanwezigheid van grote glaspartijen”, klinkt het.

Andere pijnpunten: er is geen apart toezichtlokaal voorzien, waardoor de dispatcher de bewaking van de cellen via het camerasysteem voor zijn rekening kan nemen. En personen die zich moeten aanmelden voor grenscontrole kunnen zicht hebben op de gearresteerde transmigranten en zelfs fysiek met hen in contact komen. “Daarnaast is er bij de Administratieve en Gerechtelijke Afhandeling nood aan de inrichting voor een intake van grote groepen transmigranten en moeten de beschikbare middelen, zoals de triptiek, matrassen, dekens, voldoende zitplaatsen, worden geoptimaliseerd”, klinkt het nog.

Britten verbreken contract

Op de vraag of de scheepvaartpolitie het cellencomplex zal aanpassen en hoe een mogelijke toestroom van transmigranten concreet zou opgevangen worden, kregen we nog geen antwoord. Het stadsbestuur is eveneens karig met commentaar over maatregelen die op stadsniveau genomen zouden worden. “We willen éérst de economische garanties krijgen die we geëist hebben. Zo lang die er niet zijn is al de rest zonder voorwerp”, kregen we vorige week al te horen.

Enkele dagen later leken die economische garanties inderdaad een maat voor niets. De Britse overheid verbrak dit weekend het contract met Seaborne Freight, omdat het bedrijf de deadlines niet haalde. “Het bewijst dat we het bij het rechte eind hadden om harde economische garanties te eisen”, zegt burgemeester Bart Tommelein. Het is nog niet duidelijk of de Britse overheid momenteel met andere partners aan het onderhandelen is. Oostende blijft evenwel voorstander van een nieuwe ferrylijn. “Maar énkel met de nodige garanties, zowel financieel als op vlak van veiligheid”.

(DJ / TLG). ‘

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier