Hoe hard treft de onderwijsstaking de Ieperse scholen?

© BELGA
Redactie KW

Morgen plannen de onderwijsvakbonden een staking uit protest tegen de stijgende werkdruk en om meer investeringen te verkrijgen. De impact van de onderwijsstaking zal in Ieper wellicht niet zo groot zijn.

In de meeste Ieperse basisscholen is er morgen een pedagogische studiedag. “Die pedagogische studiedag werd vorig jaar al gepland, maar het komt nu wel goed uit”, zegt Lieven Calis, directeur van de Vrije Basisschool Sint-Jozef. “17 leerkrachten zullen staken bij ons. Dat is ongeveer de helft, maar de meeste leerkrachten delen wel de frustraties die leven binnen het onderwijs. De leerkrachten die niet staken, zullen allerlei klusjes uitvoeren op school.”

In de Vrije Basisschool Capucienen is er geen pedagogische studiedag. “Onze school is morgen gewoon open”, vertelt directeur Kris Coussens. “De leerkrachten zullen niet staken, maar wel actie voeren. Dat zullen ze ‘s morgens op straat doen, voor de schoolpoorten.”

Ook in het secundair onderwijs blijft de staking beperkt. “De meeste leerkrachten staan achter de redenen voor de staking, maar de stakingsdag zelf komt op een ongelukkig moment”, zegt Hans Debel, directeur van de Heilige Familie. “Binnen een tiental dagen zijn er examens. Daarom staken er maar vijf personeelsleden bij ons. Omdat de omvang van de staking niet zo groot is, zullen de lessen gewoon doorgaan. Voor de leerlingen die les hebben van een stakende leerkracht voorzien we studie.”

In het Lyceum horen we hetzelfde verhaal. “In onze school staken twee leerkrachten. Voor de leerlingen die normaal les hebben van hen, voorzien we toezicht”, aldus directrice Hilde Uytterschaut. Ook in het Lyceum spelen de examens een rol. “De leerkrachten zijn plichtsbewust en nemen de belangen van de leerlingen voor. Het zou niet slim zijn om zo dicht bij de examens te staken.”

Pieter Roets, directeur van het VTI, houdt ook rekening met onverwachte stakers. “Morgen gaan er sowieso een tiental leerkrachten staken. Voor de leerlingen voorzien we studie, tenzij ze vier uur op rij praktijklessen hebben van een stakende leerkracht. Naar de ouders van die leerlingen hebben we het bericht gestuurd dat hun kind thuis mag blijven. Als er voor deze leerlingen thuis geen opvang mogelijk is, voorzien we ook studie op school. Het aantal stakende leerkrachten kan natuurlijk morgen nog oplopen. Leerkrachten mogen onverwacht staken en dat stakingsrecht moeten we als directie respecteren.”

(HD)