Zonnebeke is financieel gezond, maar er zijn werkpunten

© Foto ZB
Redactie KW

Tijdens de laatste gemeenteraad van de legislatuur was het vooral uitkijken naar het verslag van de financiële directeur.

Gemeenteraadsvoorzitter Thijs D’Alleine pakt uit met een primeur. “We starten met een proefproject, want voor het eerst wordt de gemeenteraad digitaal opgenomen. Het is de bedoeling om in de komende legislatuur elke gemeenteraad op het nemen.”

Door de vorige gemeenteraad was de indruk ontstaan dat Zonnebeke financieel niet gezond was, daarom was het uitkijken naar het verslag van Financieel directeur Gerard Straetemans. “Met een spaarpotje van 7.600.686 euro zijn we een rijke gemeente, maar toch zal naar het bord moeten gekeken worden om dat zo te houden“, aldus Straetemans. “Ik ben hier niet om het beleid te bepalen, maar enkel om cijfers weer te geven.”

Stijging personeelskosten

Zo zal, volgens de financiële directeur, in de toekomst rekening moeten gehouden worden met de stijging van de personeelskosten. “Dit heb ik vorig jaar al gezegd in mijn nota. De kosten stijgen, maar er komen geen inkomsten bij. Het schattingsvermogen zal ook beter moeten. Het zou bijvoorbeeld de bedoeling moeten zijn om in de komende jaren dat spaarpotje te behouden.”

Raadslid Franky Bryon trad de financiële directeur bij. “Volgens statistiek Vlaanderen telde Zonnebeke in 2006, 144 personeelsleden, in 2012, 157 en in 2017 niet minder dan 194 personeelsleden en in 2018 zijn er nog aanwervingen gebeurd. Dit terwijl praktisch iedere gemeente is personeel afbouwde.

(NVZ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier