Gezin met dochter met beperking verlaat Nieuwpoortse brasserie na relletje

Redactie KW

Opnieuw commotie rond een horecazaak in Nieuwpoort. Na het incident met Brasserie Sir Charles, waar kinderen niet toegelaten werden, duikt nu een nieuw verhaal op, eveneens in Nieuwpoort.

Iris Goegebeur (49) wist niet wat ze afgelopen zondag hoorde toen ze verzocht werd om met haar 24-jarige dochter die met een beperking kampt Brasserie Caroussel in Nieuwpoort te verlaten. Volgens Iris was een huilbui, die ze overgenomen had van een ander kind in de zaak, er teveel aan.

“Mijn dochter heeft een spierziekte en is mentaal en motorisch volledig afhankelijk van ons. Ze kan niet praten of zich uiten. Zondag waren we op wandel in Nieuwpoort, iets wat we wel vaker doen. Dan gaan we na onze wandeling vaak langs in Brasserie Carrousel, omdat ze een A-label hebben en erg toegankelijk zijn. We kiezen dan ook altijd voor een plaatsje achterin. Daar zit minder volk en zo hinderen we niemand. Naast ons zat een gezin met kinderen. Eentje ervan kreeg een huilbui en mijn dochter nam die over. We probeerden haar te troosten, maar dat lukte niet helemaal.”

We kiezen dan ook altijd voor een plaatsje achterin. Daar zit minder volk en zo hinderen we niemand

Volgens Iris werd ze aangesproken door een dame die in de zaak werkt. “Ze zei ons dat het haar speet om dit verschrikkelijk nieuws te moeten brengen maar dat we de keuze kregen om ons te verplaatsen naar een aparte ruimte of dat we ook de zaak konden verlaten. We waren in schok en wisten niet wat we hoorden. We doen alles voor haar. Ik werk ook nog eens fulltime, maar toch is ze elke dag bij ons. We nemen haar altijd mee als we ergens gaan, ook op restaurant. Nooit waren er problemen. Integendeel, als ze even een lastig momentje had, namen we zelf het initiatief om te vertrekken.”

Daarop vroeg de man van Iris een gesprek met de manager. “We gingen apart zitten en maakten haar duidelijk dat we dat niet kunnen vinden. Ze vertelde ons dat haar personeel moet ingrijpen bij dergelijke situaties. In eerste instantie loog ze af dat ze de opdracht had gegeven, maar nadien gaf ze toch toe. Mijn dochter kan zichzelf niet verdedigen. We moeten zo hard vechten voor een plaats in de maatschappij voor mensen met een beperking. Mensen moeten gewoon leren aanvaarden dat niet iedereen perfect is”, besluit Iris.

“Iedereen welkom”

De zaakvoerder van de zaak reageert op de commotie: “Dagelijks ontvangen wij zowel in onze brasserie als in ons hotel mensen met een beperking”, reageert Diana, zaakvoerder van Brasserie Carrousel. “Onze ruimtes werden ook volledig toegankelijk gemaakt voor mensen met een beperking. Tijdens de drukke middagservice werd mij inderdaad gemeld dat een meisje met een beperking onophoudelijk aan het roepen was. Blijkbaar was ze geschrokken van het lawaai van spelende kinderen in de zaak. Klanten begonnen te vertrekken of werden ongemakkelijk.”

Die mensen zijn nooit gevraagd geweest om de zaak te verlaten

“In een goed bedoelde poging heb ik de dame in kwestie via mijn personeel gevraagd of die mensen zich wilden verplaatsen om zo een evenwicht te vinden tussen gastvrijheid en een draagvlak voor iedereen. Die mensen zijn nooit gevraagd geweest om de zaak te verlaten. De vader van het meisje maakte mij attent dat we dan beter alle klanten die luidruchtig waren konden buiten zetten. Daar ben ik niet op ingegaan.”

“Wij betreuren dat die mensen, die ik persoonlijk niets verwijt, zich gekwetst voelen. Ongetwijfeld was het voor die mensen een stresserende en vervelende situatie. Maar dat was het ook voor ons. We blijven ons elke dag inspannen voor een plek waar iedereen welkom is.”

(JRO – Foto JRO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier