Gilde van Brugse chocolatiers presenteert ‘Bruges in choc’

© Davy Coghe
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

De Gilde van de Brugse Chocolatiers organiseert op zaterdag 9 en zondag 10 februari in de stadshallen van het Belfort voor de tweede keer het evenement ‘Bruges in Choc’. Dit jaar draait het thema rond Valentijn, onder de noemer ‘In love with chocolate’.

Chocoladeliefhebbers kunnen op 9 en 10 februari 2019 voor slechts 2,5 euro de grote wereld van de chocolade ontdekken op het evenement ‘Bruges in Choc’. “Er exposeren zowel Belgische als internationale chocolatiers. De smaakpapillen zullen ongetwijfeld worden aangewakkerd”, zegt Stephan Dumon van de chocolatiersgilde. “Deze editie draait het thema trouwens rond Valentijn onder de noemer ‘In love with chocolate’. We verwachten een zestigtal standhouders. Bij de vorige editie ontvingen we maar liefst 10.000 bezoekers en dat hopen we nu natuurlijk te evenaren.

Het programma klinkt alvast veelbelovend. Er is duidelijk meer te doen dan enkel ‘chocolaatjes proeven’. Zo kan je via het opzetten van een 3D-bril een cacaoplantage ontdekken. Je kan er ook schilderen met chocolade. De Brugse brouwerij Fort Lapin komt er ook aantonen dat chocolade en bier een goeie match zijn want hij presenteert tijdens het evenement zijn ‘chocoladebier’. En dan is er ook nog een demonstratie van ‘3D-printing’ in chocolade.

Goodiebag

“Iedere bezoeker krijgt trouwens een mooi goodiebag met heel wat lekkers”, zegt Stephan Dumon. “Een deel van de opbrengst van dit evenement gaat opnieuw naar een goed doel, maar we moeten nog bepalen wat dit precies zal zijn.”

Het evenement, waarvoor overigens nog bijkomende standhouders gezocht worden, biedt niet alleen een plaats aan chocolatiers maar ook aan de verkooppunten van chocolade. “Onze Gilde bestaat nu 12 jaar. We proberen met allerlei met evenementen, maar natuurlijk vooral met het bieden van kwaliteit en creativiteit, Brugge te profileren als dé chocoladehoofdstad”, zegt Stephan Dumon.

“In Brugge zijn we momenteel met twaalf chocolatiers, maar er zijn natuurlijk wel meer verkooppunten van chocolade; dat zijn er dan een zestigtal in totaal. We merken wel dat het aantal verkooppunten nu wat gestagneerd is en dat is zeker geen slechte zaak. Op een bepaald moment dreigde er aan overaanbod en er zit jammer genoeg ook wel wat kaf tussen het koren. Met initiatieven zoals deze Bruges in Choc willen we dus kwaliteit en creativiteit in de chocoladesector promoten.”

Meer info over het evenement is te vinden op www.brugesinchoc.be

(PDV-foto Davy Coghe)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier