Het kanaal Roeselare-Leie wordt momenteel voornamelijk gebruikt door vrachtschepen. "In de toekomst zal dat vrachtverkeer op het kanaal nog toenemen: het Seine-Scheldeproject zal er ongetwijfeld voor zorgen dat steeds bedrijven ervoor kiezen hun transport via het water te organiseren", stelt Bert Maertens.

Toch biedt het kanaal meer mogelijkheden. "Ik speel al een tijdje met deze gedachte: waarom leggen we geen waterbus in op het kanaal? Zo'n waterbus zou het hele traject kunnen afleggen, van Roeselare tot Ooigem en terug. Veel bedrijven zijn gevestigd langs het kanaal, werknemers zouden perfect de waterbus kunnen nemen in plaats van aan te schuiven in de file."

Na verkiezingen werk van maken

Bert Maertens pleit voor een studie om de mogelijkheden in kaart te brengen. "Ik roep de gemeentebesturen van de kanaalgemeenten (Roeselare, Izegem, Ingelmunster, Oostrozebeke en Wielsbeke, red.) op om hierover na de gemeenteraadsverkiezingen gezamenlijk werk van te maken. Dit kan een gespreksthema worden binnen de vervoersregio Midwest."

Het kostenplaatje is nog onduidelijk. "Maar toen ik enkele weken terug in Antwerpen was, waar er al een tijdje zo'n waterbus wordt ingelegd, kon ik met eigen ogen de meerwaarde ervan vaststellen."