Vijf zwarte verkeerspunten in West-Vlaanderen wachten nog op een oplossing

Minister Ben Weyts: "Uiteindelijk zal de Vlaamse Overheid minstens 1 miljard euro geïnvesteerd hebben in het wegwerken van de 800 punten." © BELGA
Olivier Neese
Olivier Neese Editieredacteur Brugsch Handelsblad Brugge - Torhout

De aanpak ligt onder vuur na een dodelijk verkeersongeval in Oostakker.

In het ongeval in Oostakker kwam een 16-jarig meisje om het leven op een kruispunt, dat al 16 jaar bekend staat als een ‘zwart punt’. Minister Ben Weyts reageert dat er van de 800 zwarte punten nog maar 22 overblijven. “Van die laatste 22 zijn er op dit moment 5 in uitvoering, 9 worden nog dit jaar aanbesteed en de laatste 8 zitten in onteigening- en/of ontwerpfase”, klinkt het.

West-Vlaanderen telt ook nog vijf zulke gevaarlijke kruispunten. Dat blijkt uit een overzicht van minister Ben Weyts. Deze bevinden zich in:

1) Lichtervelde, Roeselarebaan. Dit project werd al eens gegund, maar de aannemer ging failliet. Het project wordt nu opnieuw aanbesteed.

2) Knokke-Heist, Natiënlaan/Kalvekeetdijk. De werken moeten dit jaar worden aanbesteed.

3) Knokke-Heist, Natiënlaan/Knokkestraat. De werken moeten dit jaar worden aanbesteed.

4) Deerlijk, Ringlaan/Kortrijkse Heerweg. Dit project is intussen gestart. De fietsbrug in de Marquettestraat is in uitvoering.

5) Wevelgem, Kezelberg/Ieperstraat. Dit jaar wordt er een ontwerp uitgewerkt.

50 miljoen extra

“Ik heb al 50 miljoen extra uitgetrokken en daarbovenop voorzie ik nog eens een extra impuls van 20 miljoen euro om de aanpak van de laatste zwarte punten te versnellen”, klinkt het verder. “Het zijn immers de duurste werken die het langst zijn uitgesteld. De laatste zwarte punten zijn omwille van hun complexiteit en omvang even duur zijn als de eerste 70 procent van de lijst. Uiteindelijk zal de Vlaamse Overheid minstens 1 miljard euro geïnvesteerd hebben in het wegwerken van de 800 punten.”

“Ik heb mijn administratie de opdracht gegeven om voortaan minder terughoudend te zijn en door te duwen bij de noodzakelijke onteigeningen want deze zijn dikwijls de oorzaak van het oponthoud. Concreet wil dit zeggen dat we niet oneindig blijven onderhandelen met de eigenaars. De Vlaamse Overheid zal vanaf nu ook resoluter doorzetten wanneer de betrokken gemeente dwars ligt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier