De terugkeer van de platenhoes

Wouter Verheecke
Wouter Verheecke Medewerker KW

Lp’s zijn al even aan een echte revival bezig. Sommigen kopen die platen voor de inhoud, anderen veeleer voor de verpakking. Fotograaf Jurgen Vantomme zoekt de fotolocaties van oude Belgische platenhoezen op, om die bewuste foto dan zelf te hermaken. Ook in West-Vlaanderen.

Johan Verminnen die vanop de pier in Oostende over de Noordzee tuurt, Will Ferdy die poseert aan de Dijver, een van de Brugse reien… De platenhoezen op zich zijn al een duik in de tijd, en worden dat helemaal als je ze in het oorspronkelijke decor ziet. Met dank aan Jurgen Vantomme (45), een grafisch vormgever en freelancefotograaf die sinds kort op zijn sociale media foto’s post van die platenhoezen op de toenmalige fotolocatie. Een idee dat Jurgen, die uit Kortrijk afkomstig is maar nu in Melle woont, aan de overkant van het Kanaal zag.

“Ik haalde de mosterd bij de Britse fotograaf Alex Bartsch, die hetzelfde deed met reggaeplaten in Londen”, vertelt Jurgen, die zelf ook een verleden als reggaedeejay heeft. “Ik kocht zijn boek en was er meteen van overtuigd dat dit idee ook bij ons zou aanslaan. Weliswaar met muziek uit alle denkbare genres, maar anderzijds louter van Belgische artiesten op Belgische locaties. Omdat ik absoluut de eerste wou zijn, ben ik vorig jaar als een gek bruikbare lp’s gaan kopen om aan mijn missie te beginnen. Ik had meteen honderd foto’s vooropgesteld als doel. Voorlopig heb ik er een vijftigtal en nu post ik elke week een nieuwe foto uit die voorraad op mijn socialmedia-accounts.”

Hoe pak je het precies aan?

“In platenwinkels of online zoek ik naar Belgische langspelers, om dan te kijken welke hoezen een leuke afbeelding hebben en mijn zoektocht naar die locatie aan te vangen. Voorlopig is het een eenmansproject, al contacteer ik soms wel de artiest, manager of fotograaf in kwestie om te achterhalen waar die foto gemaakt is. Daar komt echter maar weinig reactie op. In veel gevallen zijn die personen al overleden, ofwel kunnen ze het zich niet meer herinneren. Komt er wel een match, dan rij ik in het weekend naar die plek om de foto zo goed mogelijk te hermaken. Dat doe ik met een breedhoeklens, omdat ik de hoes zelf vasthoud en tegelijk ook zelf de foto maak.”

Vorig jaar ben ik als een gek bruikbare lp’s gaan kopen

Dat lijkt mij soms wat kunst- en vliegwerk?

“Sommige locaties zijn te fel veranderd of zijn ondertussen niet meer toegankelijk. Omstanders kijken ook wel eens vreemd op als ze mij minutenlang naar de ideale positie zien zoeken met die plaat in de ene hand en mijn camera in de andere, maar dat is het minste van mijn zorgen. Online zijn de reacties heel positief. Die reacties komen vooral van medemuziekliefhebbers, maar mijn volgers verwonderen zich ook over de geschiedenis van de plek of over het beeld zelf. Zo ontstaan er leuke gesprekken.”

Wat is ‘the bigger picture’?

“Ik heb nu nog een honderdtal lp’s liggen die ik nog niet aan een locatie kon toewijzen. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik daarvoor online hulp zal inschakelen of die dan maar links laat liggen. Sowieso wil ik op het einde van de rit dus honderd goeie foto’s hebben. Voorlopig blijf ik alles op mijn persoonlijke Instagrampagina posten, maar er zijn ook al uitgeverijen die me gecontacteerd hebben om de beelden in een boek te verzamelen. Ik hou jullie op de hoogte als het zover is!”






De foto’s van de albumhoezen kan je bekijken op www.instagram.com/jurgen_vantomme. Jurgen maakte eerder ook al een reeks met foto’s van Belgische voetbalstadions. Die beelden zie je op de website www.groundhopping.be of in het boek ‘Offside’, dat uitgegeven werd door Lannoo.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier